TomTom heeft de winst afgelopen kwartaal sterk opgevoerd, hoewel de omzet stagneerde op het niveau van een jaar eerder. Het navigatiebedrijf wordt steeds minder afhankelijk van de verkoop van apparaten en dat komt de winstgevendheid ten goede.

De verkoop aan consumenten leverde ruim 157 miljoen euro op. Dat is 5 procent minder dan een jaar eerder. De vraag naar navigatiekastjes, het product waar TomTom groot mee is geworden, blijft kelderen. De verkoop van nieuwe producten als sporthorloges en actiecamera’s kon dat slechts ten dele compenseren.

Wel wordt het sportsegment belangrijker voor TomTom. In de eerste jaarhelft ging het om 15 procent van de totale consumentenomzet, en dat aandeel zal naar verwachting gestaag toenemen, zei topman Harold Goddijn in een toelichting.

Groei autosoftware en diensten wagenparkbeheer

De echte groei zit evenwel in de verkoop van navigatieproducten en -diensten aan de automobielindustrie. Dergelijke contracten leverden een kleine 35 miljoen euro aan omzet op, een derde meer dan een jaar eerder. Ook de opbrengsten uit diensten op het gebied van wagenparkbeheer gingen omhoog, met 14 procent tot 40 miljoen euro.

De totale opbrengsten kwamen in het tweede kwartaal uit op 265 miljoen euro. Daarop behaalde TomTom een nettowinst van 12,2 miljoen euro, bijna vijf keer zo veel als in het tweede kwartaal van 2015. De brutomarge steeg van 51 naar 55 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl